הכנת הקרוואן לנסיעה
רגע לפני שרותמים את הקרוואן ויוצאים לדרך כדאי לשים לב לכמה דברים:
בתוך הקרוואן
- בדיקה ווידוא שכל הפתחים בקרוואן סגורים ונעולים:
- על החלונות להיות סגורים ונעולים במצבם המקסימלי, כולל חלונות התקרה.
- יש לוודא שכל הדלתות, המגירות והתאים סגורים ונעולים.
- אם יש לכם טלוויזיה המותקנת בתוך נישה, יש להחזירה למקומה.
- עדיף שמיכל המים יהיה מרוקן בעת נסיעה.
- מומלץ להפעיל את המקרר יום לפני הנסיעה על מנת להגיע לטמפרטורה המיטבית ביציאה לחופש.
מחוץ לקרוואן
- יש לסגור את הברז הראשי של בלון הגז (הברז נמצא בתא המטען בקדמת הקרוואן).
- יש לוודא שכל הדלתות והפתחים החיצוניים סגורים ונעולים (פתח מילוי המים, פתח מחסנית השירותים וכו’).
ריתום וניתוק הקרוואן
נסיעה מוצלחת היא נסיעה בטוחה. יש להקפיד על מספר כללים כדי לשמור על ביטחונכם ועל שלמות הקרוואן:
- סגירת הרגליים המייצבות עד הסוף.
- קירוב תפוח הרכב לעבר הקרוואן.
- על ידית היצול להיות במצב מורם (פתוח).
- יש להוריד את הקרוואן באמצעות סיבוב הידית עד אשר ידית היצול קופצת למקומה.
- לאחר שהידית קפצה למקומה יש לנער את היצול מעלה – מטה ולוודא כי הוא מחובר היטב.
- יש להוריד את בלם היד למצב משוחרר.
- קיפול הרגלית עד הסוף והרמת הרגלית עד למעלה בעזרת פתיחת הבורג הנועל וסגירתו לאחר הרמת הרגל.
- חיבור השרשרת וכבל בלימת החרום לוו הגרירה של הרכב (יש לשים לב שהשרשרת לא נוגעת ברצפה ולא מתוחה – עליה להיות חופשית).
- יש לחבר את כבל החשמל ולדאוג שהוא לא נוגע ברצפה (מומלץ לעשות בדיקת אורות לפני הנסיעה).
לטובת מיקום הקרוואן יש למצוא שטח מישורי ככל שניתן על מנת שפילוס הקרוואן יהיה פשוט ונוח. לאחר שהגעתם למקום המושלם עבורכם בו תרצו להתמקם ולמקם את הקרוואן. לפני שמתחילים לצלם את הנוף יש לדאוג שהקרוואן שוחרר מהרכב בצורה בטיחותית:
- וודאו שה- Hand-Brake במצב משוך.
- יש להוריד את הרגל כמעט עד הרצפה על ידי פתיחת בורג הנעילה של הרגל.
- הרמת ידית היצול תוך כדי הורדת הרגל בעזרת הידית המסתובבת עד שהקרוואן מנותק מהרכב.
- יש לנתק את חיבור החשמל שבין הקרוואן לרכב.
- ניתוק החיבורים הנותרים בין הקרוואן לרכב:
- שרשרות הבטיחות
- כבל בלימת החירום
פאנל בקרה
פאנל הבקרה להפעלת ה- 12V, לשליטה על תאורה, משאבות מים ומוזיקה.
בצד השמאלי, נוריות החיווי מסמלות על מצב המצבר. במידה והנורה האדומה (11v) נדלקה יש לכבות את החשמל ולהטעין את המצבר.
בצד הימני מוצגות נוריות המים, כאשר מפלס המים יורד ל25% יש למלא את מיכל המים.
פילוס והורדת רגליים
ניתן גם להשתמש במברגה חשמלית במקום המנואלה.
חשוב ביותר – הורדת הרגליים מתבצעת עד לתמיכה קלה בקרעקע, אין לפלס את הקרוואן באמצעות הרגליים.
דלת כניסה
פתיחת הדלת בקרוואן פשוטה אך מאפשרת שימוש מגוון.
ניתן להשתמש בדלת גם בשימוש כחלון, בכדי לעשות זאת יש להשתמש בידית התחתונה ולהפריד את החלק התחתון מהחלק העליון של הדלת.
ידיות הזזה
בכדי להזיז את הקרוואן יש לאחוז בידיות המיועדות לכך בלבד.
תא מטען קדמי
את תא המטען הקדמי יש לפתוח לפני הפעלת המזגן או השימוש בגז.
כמו כן, בתא המטען הקדמי יש חבלים לתלייה של כביסה.
מקלחת חיצונית
מערכת המים בקרוואן
- בקרוואן מותקן מיכל מים, אשר משמש למקלחת ולברזים. מילוי המיכל נעשה דרך פתח המילוי החיצוני של הקרוואן.
- יש לוודא שבמיכל הראשי יש תמיד מים – באם יעשה שימוש באחד הברזים/המקלחת כשמיכל המים ריק – משאבת המים תישרף, ולא יהיה ניתן להשתמש במערכת המים.
- יש לדאוג שבסיום השימוש במים הברזים סגורים היטב.
חיבור מים ישיר
- בקרוואן בו קיים חיבור מים חיצוני, יש לכבות את מתג החשמל של המשאבה כאשר מחברים צינור חיצוני, כדי למנוע את שריפת המשאבה.
- בקרוואן בו קיימת מקלחת חיצונית יש לזכור לכבות את כפתור הפעלת המשאבה בסיום השימוש במקלחת.
את חיבור המים הישיר יש לחבר רק לאחר מילוי מיכל המים ומדיד השירותים.
המים שהולכים לדוד תמיד יצאו ממיכל המים ולא מחיבור המים הישיר.
בתוך התא יש להזיז את המתג ימינה כדי לנתק את זרם החשמל מהמשאבה המובנית ולשימוש בלחץ המים של הצינור.
חיבור גז
ניקוז מים אפורים
את ניקוז המים האפורים מומלץ להאריך באמצעות צינור ולנקז את המים הרחק מהקרוואן.
כיריים
בקרוואן מערכת גז המשמשת לכיריים ולמקרר ובחלק מהקרוואנים לחיבורים נוספים (כגון חיבור גז חיצוני).
- בתא המטען הקדמי של הקרוואן ממוקם בלון הגז, יש לוודא שהוא מחובר כנדרש בעזרת הרצועות.
- יש לבדוק שווסת הגז מחובר היטב ושאין נזילות. מומלץ לבדוק בעזרת סבון.
- בתא התחתון שמתחת לכיור נמצאים הברזים של מערכת הגז.
- הגז משמש לבישול ולהפעלת המקרר. כמו כן, בקרוואנים בהם יש חיבור גז חיצוני, ניתן להפעיל חיצונית כיריים וגריל גז (מנגל).
- בעת הפעלת הכיריים יש לדאוג להשאיר חלון או דלת פתוחים.
- חובה לסגור את בלון הגז בזמן הנסיעה.
דוד
מקרר
המקרר, שמגיע כחלק אינטגרלי מהקרוואן, מוסיף לשלמות החוויה בקרוואן כבית בטבע. הוא תורם חיוני לנוחות והרגשת הביתיות.
במקרר הדיגיטלי קיימים 3 מצבי הפעלה (ר’ מקרר מכני).
- מעבר בין מצבי ההפעלה נעשה בעזרת לחיצה ארוכה על הכפתור האפור ושימוש בחצים על מנת לבחור את המצב הרצוי.
- כאשר המצב הרצוי מהבהב יש ללחוץ לחיצה קצרה על הכפתור האפור.
- לאחר בחירת מצב ההפעלה, מד הטמפרטורה יהבהב. יש לכוון את הטמפרטורה, כך ששלוש נורות ידלקו וללחוץ שוב לחיצה קצרה על הכפתור האפור.
- יש להפעיל את המקרר לפחות 10 שעות לפני הכנסת המוצרים אליו.
- לדאוג שרשתות האוורור של המקרר יהיו בצל על מנת להגיע לתפקוד טוב יותר של המקרר.
- על ווסת הטמפרטורה להיות מכוון לאמצע הסקאלה (כלפי מטה) – במקרר מכני.
- אם אין לכם חיבור V12 לרכב, בזמן הנסיעה ניתן לשים שקיות קרח במקרר.
חלונות הקרוואן
- במהלך נסיעה יש להקפיד שכל החלונות סגורים היטב ונעולים.
- אם יש רוח חזקה בחוץ, מומלץ לסגור את החלונות, לרבות חלונות הגג.
- יש לפתוח את החלון בצורה איטית. קיימים כמה מצבי פתיחה. כאשר שומעים “קליק” סימן שהחלון נתפס על מצב פתיחה.
- סגירת החלון מתבצעת ע”י הרמת החלון עד למצב פתיחה מרבי והחזרתו בזהירות למקומו.
- שימו לב, לווילונות ההצללה יש כמה מצבי סגירה.
- שחרור הווילון ורשת היתושים, לטובת החזרתם למצבם המגולגל הראשוני, יש לעשות באיטיות תוך החזקתם ביד. החזרה זהירה תוך החזקה ביד שומרת על המנגנון.
שירותים
חשוב לדעת: השרותים שואבים את המים ממיכלי המים. יש לדאוג שיהיו מים במיכלים (מיכל המים של השירותים + מיכלי המים של הקרוואן), גם אם משתמשים בחיבור מים ישיר.
השירותים בקרוואן הינם שירותים כימיים, כלומר, יש לוודא שיהיה אתכם תמיד חומר כימי על מנת שתוכלו לעשות שימוש בשרותים. לתפעול השרותים בבקשה פעלו על פי ההנחיות הבאות:
שרותים להם קיים מיכל מים נפרד:
- יש למלא את מיכל המים של השירותים מפתח המילוי החיצוני.
- ניתן להוסיף במיכל המים של השירותים את הנוזל הוורוד המיועד לבישום (ניתן לרכישה בחנות לאופק), עד שני פקקים של החומר למיכל מים.
טיפול במחסנית האסלה (“הקסטה”):
- לפני הוצאת מחסנית האסלה (“הקסטה”), יש להיכנס לתא השירותים בקרוואן ולוודא שדלתית השירותים סגורה באמצעות הידית הייעודית.
- יש לפתוח את התא החיצוני של המחסנית בעזרת המפתח ולחיצה על הכפתור.
- בתחתית המחסנית ישנו תפס בצבע שונה מצבע המחסנית, יש להרימו מעט כלפי מעלה ולמשוך את המחסנית החוצה.
- יש לפתוח את פקק המחסנית ולשים חומר כימי עד 3/4 הפקק, לשפוך לתוך המחסנית, להוסיף חצי ליטר מים +-, לנער קלות ולסגור את הפקק.
- בהחזרת המחסנית למקומה יש להכניסה עד שהתפס ייתפס במקומו.
השימוש השוטף בשירותים
- לפני השימוש בשירותים יש למלא מעט מים באסלה. בחלק מהדגמים בעזרת ידית השאיבה ובחלק על ידי הכפתור החשמלי הכחול.
- לאחר השימוש באסלה יש לרוקן אותה לתוך המחסנית על ידי הזזת הידית הייעודית הקטנה. לאחר שאסלה ריקה ונקיה יש לסגור את הפתח. סגירת הפתח מונעת עליית ריחות ומאפשרת את הוצאת מחסנית הצרכים.
- אין לזרוק לשירותים נייר טואלט או כל דבר אחר (ניתן לרכוש בחנות לאופק נייר טואלט ייעודי אותו בלבד ניתן לזרוק לשירותים).
- כאשר המחסנית מלאה יש לרוקנה ולהכינה מחדש, מומלץ לא להשאיר את המחסנית עם חומר כימי וצרכים כאשר הקרוואן אינו בשימוש.
מזגן
מיזוג האוויר בקראון עובד עם חיבור ל V220 בלבד (רשת חשמל או גנרטור).
במזגנים ישראליים, לפני הפעלת המזגן, חובה לפתוח את:
- דלת הארון בו נמצאת היחידה הפנימית של המזגן.
- דלת התא החיצוני במקום בו יושב מדחס המזגן.
איך להפוך את הסלון למיטה
הנחיות לנהיגה ולשימוש בטוח בקרוואן
נהיגה עם קרוואן נגרר
- אין לשהות בתוך הקרוואן בזמן הנסיעה.
- מהירות הנהיגה עם קרוואן הינה עד 90 קמ”ש. ותמיד 10 קמ”ש פחות מהמותר על פי החוק.
- יש לבצע סיבובים רחבים, תוך התבוננות במראות הצד.
- מרחק העצירה בנסיעה עם קרוואן נגרר גדל משמעותית. נתון זה מצריך את היערכות והתייחסות הנהג בכל עת ובפרט בעת נהיגה בקרבת רכבים ולקראת כניסה לצומת.
- נהיגה לאחור תתבצע רק בעזרת מכוון הרואה את כל חלקו האחורי של הקרוואן.
- בעליות וירידות חדות חשוב לנהוג בהילוך נמוך על מנת למנוע מצב של חוסר שליטה ולהימנע משימוש מיותר בבלמים.
- יש להיות מודעים לחום המנוע בכל עת. בעת גרירת משאות כבדים, חום המנוע עשוי לעלות מהר יותר מאשר בנסיעה שגרתית.
- גחון הקרוואן יהיה לרוב נמוך יחסית. כניסה לבורות, לדרכים לא סלולות או לתוואי שאינו ישר עלולה להסתיים בנזק.
- מומלץ לנהוג עם קרוואן נגרר רק בדרכים המיועדות לרכב פרטי.
- גובה הקרוואן יכול להגיע לגובה של למעלה מ- 2.60 מ’.
יש להתחשב בכך בעת בחירת מסלול הנסיעה.
- קרוואן נגרר רגיש יותר לרוחות צד בשל גובהו. חשוב להאט את הנסיעה ולשמור על יציבות באזורים המועדים לבעייתיות.
- עלייה על פסי האטה (באמפרים) תיעשה לאט ובזהירות, כדי למנוע התנתקות של החיבור בין הקרוואן לבין הרכב הגורר.
- יש לאבטח את הציוד בקרוואן, להכניסו לארונות ולתאי האחסון על מנת למנוע נפילה וגרימת נזק במהלך הנסיעה.
עצירה והמשך נסיעה
- לפני כל עצירה באזור בנוי חשוב לתכנן את דרך היציאה הקלה ביותר.
- עצירה ומעבר בתחנות דלק צרות ובאזורים בנויים ללא מרחב תמרון תהיה בעייתית. יש לעצור ולעבור רק במקומות מרווחים ובעלי שטח גדול מספיק למעבר הקרוואן.
- בכל עצירה מוחלטת לשם חניית הקרוואן, על גלגלי הקרוואן להיות על הקרקע כשאחד הגלגלים נעול באמצעות סנדל (על מנת למנוע את גרירת הקרוואן על ידי מי שאינו רשאי לכך) וכל רגלי הקרוואן מורדות ויציבות על הקרקע.
- עצירה מוחלטת והתחלת נסיעה חייבות להיעשות בשטח מישורי, לאחר שהקרוואן אובטח כראוי.
- לפני נסיעה יש לוודא שברזי הגז בקרוואן סגורים.
שימוש בקרוואן
- אין לקשור ציוד לגג הקרוואן, הוא אינו מיועד לכך.
- תליית ציוד על צדי הקרוואן בזמן נסיעה אסורה גם היא.
- אין להדליק אש בקרוואן, מלבד בכיריים המובנות בו ובעת הפעלת הכיריים יש לפתוח את החלון הצמוד.